Zaloguj
Reklama

Otyłość i rak

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • L.H.Kushi, T.Byers, C.Doyle „i wsp”.: Wytyczne American Cancer Society dotyczące żywienia i aktywności fizycznej w zapobieganiu nowotworom złośliwym: zmniejszanie ryzyka nowotworów przez wybór prawidłowych nawyków żywieniowych i wysyłek fizyczny, CA Cancer J Clin 2006;56:254-281

Kategorie ICD:


Otyłość i rak
Fot. Pantherstock
(0)

Otyłość w chwili obecnej stanowi bardzo poważny problem zdrowotny na całym świecie. Mimo coraz większego trendu prowadzenia zdrowego stylu życia, ilość osób zmagających się z nadwagą czy otyłością każdego roku wzrasta, potęgując tym samym rozwój wielu nowotworów.

Zarówno nadwaga jak i otyłość zwiększają ryzyko rozwoju wielu nowotworów takich jak: rak piersi, głównie u kobiet po menopauzie, rak jelita grubego, rak endometrium, rak nerki, rak trzustki i pęcherzyka żółciowego oraz szpiczaka mnogiego   i raka gruczołu krokowego. Właściwa masa ciała jest zależna od wzrostu.

Aby kontrolować swoją wagę, bardzo przydatna jest znajomość wskaźnik BMI (Body Mass Index). Oblicza się go dzieląc masę ciała wyrażoną w kilogramach przez wzrost w metrach do kwadratu. Dzięki temu wskaźnikowi możemy orientacyjnie ocenić stan odżywienia. Należy jednak pamiętać, że jest to tylko subiektywna ocena, aby wnioskować o nadwadze bądź niedożywieniu należy wykonać szereg badań przy udziale lekarza i dietetyka. Najlepszym sposobem na utrzymanie właściwej masy ciała, która będzie działała prewencyjnie w przypadku chorób nowotworowych przez całe życie jest zbilansowane spożycie energii (zbilansowana dieta),  z odpowiednim wydatkowaniem energii (aktywność fizyczna).   


Należy wykluczyć  z codziennego jadłospisu niepotrzebne kalorie, unikać spożycia produktów, w których znajduje się cukier rafinowany (np. ciasta, ciastka, lody i napoje słodzone), tłuszczów nasyconych i tłuszczów trans oraz alkoholu.     

Takie produkty dostarczają sporo kalorii, a zawierają niewiele bądź wcale wartościowych składników odżywczych. Zalecane jest włączenie do codziennej diety warzyw  i owoców, produktów pełnoziarnistych oraz roślin strączkowych, które stanowią bogactwo witamin i cennych składników mineralnych.
W przeprowadzonych badaniach okazało się, że zmniejszenie i normalizacja masy ciała może zmniejszyć ryzyko nowotworu piersi.

 

(0)
Reklama
Komentarze