Zaloguj
Reklama

Aktywność fizyczna a ryzyko zachorowania na nowotwór

Autorzy: lek. Paulina Raczyńska
Aktywność fizyczna a ryzyko zachorowania na nowotwór
Fot. pantherstock
(0)

Każdy lekarz, niezależnie od swojej specjalności, zaleca swym pacjentom aktywność fizyczną i zdrowe odżywianie. Jest to najprostsze, leżące u podstaw profilaktyki zdrowotnej zalecenie. Jak wiemy, regularna aktywność fizyczna przynosi wymierne korzyści w postaci zmniejszenia masy ciała, poprawy samopoczucia, zredukowania ryzyka wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych czy obniżenia ciśnienia. Najnowsze badania dowiodły, że sport chroni także przed nowotworami.

Reklama

Na terenie Wielkiej Brytanii przeprowadzono badania, z których wynika, że około 4% nowotworów jelita grubego, piersi i trzonu macicy związanych było z siedzącym trybem życia. W Szwecji natomiast badania wykonane były na grupie 40 tysięcy mężczyzn, z których jasno wynikło, że ci, którzy przez przynajmniej 30 minut dziennie spacerowali lub jeździli na rowerze, mieli o 34% niższe ryzyko zgonu z powodu choroby nowotworowej oraz o 33% większe szanse na pokonanie raka niż ci, których tryb życia nie uwzględniał żadnej aktywności.

Największy wpływ aktywności fizycznej na zmniejszenie ryzyka rozwoju nowotworu obserwuje się w przypadku nowotworu jelita grubego. Szacuje się, że ryzyko to zmniejsza się o jedną czwartą, a u osób szczupłych nawet o połowę. Mechanizm dobroczynnego wpływu jest bardzo złożony, a składa się na niego między innymi: zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej trzewnej (gromadzącej się wokół narządów jamy brzusznej), regulacja pracy przewodu pokarmowego w postaci przyspieszenia pasażu treści jelitowej, spadek stężenia insuliny i innych hormonów mogących stymulować wzrost guza oraz ograniczenie stanów zapalnych mogących stanowić podłoże rozwoju nowotworu.

Bada się także wpływ aktywności fizycznej na prawdopodobieństwo zachorowania na nowotwór piersi. Okazuje się bowiem, że sport działa ochronnie u kobiet zarówno przed, jak i po menopauzie. Podłoża tej prewencji upatruje się w regulacji poziomu hormonów. Największe jednak działanie ochronne regularnej aktywności fizycznej obserwuje się u kobiet, które były aktywne w młodości i są szczupłe.

Nie jest pewne, jak aktywność fizyczna wpływa na rozwinięcie raka trzonu macicy, istnieją jednak niepodważalne dowody na to, że praca siedząca sprzyja rozwojowi tego rodzaju nowotworu.

Jaka jest „skuteczna dawka” aktywności fizycznej? Otóż już 30 minut ćwiczeń przynajmniej 3 razy w tygodniu znacznie zmniejsza ryzyko choroby. Jeśli to możliwe, warto ćwiczyć nawet 5 razy w tygodniu, gdyż w tym przypadku więcej ćwiczeń oznacza niższe ryzyko. Oczywiście najlepiej byłoby, gdyby razem ze sportem w parze szła dobrze zbilansowana zdrowa dieta, redukcja stresu oraz odpowiednia higiena snu. Niezmiernie ważna jest także rezygnacja z wszelkich używek, a w szczególności z wyrobów tytoniowych oraz alkoholu, gdyż ich wpływ na zachorowalność na nowotwory jest ogromny. Warto zacząć od „małych kroczków”: krótkich spacerów, wycieczek rowerowych i stopniowo je wydłużać bądź zwiększać częstotliwość, aż w końcu ruch stanie się rutyną.

Piśmiennictwo
Reklama
(0)
Komentarze