Zaloguj
Reklama

Czy wypadną mi włosy po chemioterapii?

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Leczenie wspomagające w onkologii. Praktyczny przewodnik dla lekarzy. Redaktorzy serii: J.Jassem, M.Krzakowski, Redaktor wydania: R.Zaucha, ViaMedica, Gdańsk 2013;

Adres www źródła:

Kategorie ICD:

Kategorie ATC:


Czy wypadną mi włosy po chemioterapii?
Fot. iStock
(4)
Wypadanie włosów po chemioterapii
Reklama

Leczenie onkologiczne to często długotrwała wielomiesięczna terapia składająca się z zabiegu operacyjnego, radio- i chemioterapii. Ta ostatnia metoda  kojarzy się chorym szczególnie z wymiotami oraz wypadaniem włosów. Chustka czy peruka stają się stygmatami dla leczonych pacjentów. Powodują liczne problemy natury psychologicznej, z objawami depresji włącznie. Utrata włosów jest szczególnie dotkliwa dla kobiet, które często zadają pytanie czy to nieuniknione.

Po większości stosowanych cytostatyków (leków onkologicznych) może do tego dojść. Częstość tego powikłania zależy od grupy stosowanych leków, ale też od podawanych dawek. Najczęściej obserwuje się to zjawisko po lekach z grupy antracyklin oraz taksoidów. Są to substancje używane bardzo często w przypadku wielu typów chorób nowotworowych np. raka piersi.

Wypadanie włosów po chemioterapii - Objawy i przebieg

Dlaczego dochodzi do utraty włosów?

Pojawia się pytanie dlaczego dochodzi do utraty włosów? Jest to bezpośrednio związane z mechanizmem działania leków, których celem jest zniszczenie szybko dzielących się komórek nowotworowych. Cytostatyki niestety działają także na zdrowe komórki. Im komórki szybciej się dzielą tym większe prawdopodobieństwo, że zostaną one uszkodzone. Tak dzieje się np. w przypadku komórek odpowiadających za wzrost włosów.  Utrata owłosienia dotyczy całego ciała. Wypaść mogą także np. rzęsy czy brwi. Zwykle jest to proces odwracalny  rozpoczynający się ok. 1-3 tygodnie po wdrożeniu leczenia. Tempo utraty owłosienia bywa bardzo różne. Nie zawsze dochodzi do całkowitego wyłysienia. Niekiedy włosy ulegają tylko przerzedzeniu.

2-3 miesiące po zakończeniu leczenia pojawiają się nowe włosy. Wspomnieć należy iż włosy mogą odrastać np. kręcone mimo, że wcześniej były proste czy też zmianie może ulec ich kolor.

W przypadku radioterapii stosowanej  np. w przypadku guzów mózgu może dojść i do trwałego i nieodwracalnego uszkodzenia struktur włosa, co uniemożliwia ich odrost po leczeniu. Oczywiście nie w każdym przypadku takiego leczenia. W dużej mierze zależy to zastosowanej dawki, dlatego o taką ewentualność powinno zapytać się swojego lekarza prowadzącego.  

Próbuje się zapobiegać temu powikłaniu np. stosując ochładzanie skóry głowy czy opaski uciskowe. Niestety żadna z tych metod nie gwarantuje powodzenia, dlatego tez nie są one powszechnie używane.

Każdy chory kwalifikowany rozpoczynający chemioterapię powinien być świadomy, że jego wygląd może ulec diametralnej, ale przejściowej zmianie. Mimo trudów zawsze przed oczami trzeba mieć efekt leczenia. W końcu nasze zdrowie i życie jest najważniejsze, a wszystkiemu co stanowi dla niego zagrożenie powinniśmy stawiać czoła i iść do przodu z podniesioną głową.

Reklama
(4)

Materiały zawarte w dziale Specjalista Radzi mają charakter informacyjny i należy je traktować jako dodatkową pomoc przy udzieleniu niezbędnej pomocy choremu oraz jako ewentualny wstęp do leczenia przez specjalistę. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za efekty zastosowania w praktyce informacji umieszczonych w dziale Specjalista Radzi.

Komentarze