Zaloguj
Reklama

Tłuszcze, które leczą raka

Autor/autorzy opracowania:

Źródło tekstu:

  • Beliveau R., Gindras D.: Dieta w walce z rakiem – Profilaktyka i wspomaganie terapii przez odżywianie, Wydawnictwo Delta, Warszawa 2010, Holford P.: Rakowi powiedz nie. Metody zapobiegania i zwalczania raka bez udziału lekarstw, Wydawnictwo Filar, Warszawa 2011

Tłuszcze, które leczą raka
Fot. Pantherstock
(2)

Międzynarodowa Agencja Badań nad Rakiem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) przedstawia wiele powiązań związanych z rozwojem choroby nowotworowej w wyniku stosowania diety wysokotłuszczowej. Najbardziej wartościowe w profilaktyce chorób nowotworowych są wielonienasycone kwasy tłuszczowe, do których zalicza się kwasy omega-6 i omega-3, należą do grupy niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), których organizm nie jest w stanie sam wyprodukować, dlatego muszą być dostarczane do organizmu wraz z pożywieniem.

Dobroczynne działanie kwasów tłuszczowych omega-3, które dostarczane są organizmowi wraz z pożywieniem wykazują najsilniejsze, działanie   w odniesieniu do schorzeń układu krążenia oraz nowotworów. Badania nad związkiem między spożyciem ryb obfitujących w kwasy omega-3,a zachorowalnością na raka, wykazały zmniejszenie ryzyka wystąpienia raka prostaty, okrężnicy i piersi.

Kwasy te wykazują również zdolność bezpośredniego oddziaływania na komórki nowotworowe przez zapobieganie powstawania nowych naczyń krwionośnych, niezbędnych do rozwoju guza.


Wiele badań wykazało, że dieta obfitujące w tłuszcze omega-6 powoduje rozwój raka piersi oraz przyśpiesza rozwój guza. W niedawno przeprowadzonym badaniu na 217 mężczyznach chorych na raka prostaty wykazano silny związek pomiędzy dużym spożyciem omega-6,a występowaniem raka.

Podobne eksperymenty ukazały, że dieta obfitująca w tłuszcze omega-6 wiąże się ze znacznie bardziej agresywnym przebiegiem choroby nowotworowej u  mężczyzn chorych na raka prostaty (omega-6 mogą przyczynić się do stymulowania rozwoju raka prostaty, nawet gdy poziom testosteronu jest w normie).


Jednak aby czerpać korzyści ze spożywania kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6 musi być zachowany pomiędzy nimi odpowiedni stosunek podaży. Należy pamiętać o regularnym spożywaniu produktów będących źródłem dobroczynnych kwasów tłuszczowych.

 

(2)
Reklama
Komentarze